Kto odpowiada za naprawy w wynajmowanym lokalu?

Kwestia napraw w wynajmowanym lokalu niejednokrotnie potrafi stać się kością niezgody pomiędzy Wynajmującym i Najemcą, ale jeśli właściwie ustalimy prawa i obowiązki stron już na etapie związania się umową możemy skutecznie uniknąć niepotrzebnych konfliktów i narażania się na popsucie relacji, które towarzyszą nam w czasie współpracy.

Prawdą jest niestety, iż ten aspekt jest najczęściej przez strony umowy najmu pomijany i prowadzi do późniejszych nieporozumień i niesnasek. W takiej sytuacji, punktem wyjścia zawsze powinna być dla nas regulacja zawarta w art. 666 Kodeksu Cywilnego, stanowiąca, że najemca obowiązany jest do używania lokalu w sposób odpowiadający właściwości i przeznaczeniu rzeczy. Co więcej, z normy tego przepisu możemy wyprowadzić obowiązek najemcy do przeprowadzania drobnych napraw wynikłych ze zwykłego używania rzeczy. Najlepszym tego przykładem może być wymiana żarówek czy zużytych uszczelek w oknach, których wymiana zawsze leży po stronie najemcy. Co jednak w przypadku konserwacji i napraw znajdującego się w mieszkaniu sprzętu AGD? Kodeks Cywilny nie wskaże nam rozwiązania, pozostawiając stronom umowy swobodę w kształtowaniu obowiązków stron w tym zakresie.

Ustawa o ochronie praw lokatorów

Z pomocą mogą nam przyjść przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 150 z późn. zm.), która w art. 6b konkretyzuje zapisane w art. 666 §2 Kodeksu Cywilnego obowiązki najemcy, wprowadzając katalog zamknięty napraw, do których jest on zobowiązany. Wspomniana ustawa wskazuje, że najemcę obciąża naprawa i konserwacja:

  1. Podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych,
    i innych;
  2. Okien i drzwi;
  3. Wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą;
  4. Trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej, podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą;
  5. Osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów
    oraz osprzętu anteny zbiorczej;
  6. Pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów;
  7. Etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana;
  8. Przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności;
  9. Innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez:
    1. Malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków i ścian i sufitów,
    2. Malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych.

Warto zwrócić uwagę na pkt 3 i 4, w których wskazane jest, że najemca zobowiązany jest do naprawy i konserwacji m.in. wbudowanych mebli, grzejników, umywalek czy baterii, łącznie z ich wymianą. Tym samym ustawodawca jasno precyzuje, że to po stronie najemcy leży dbanie o kondycję wyposażenia nieruchomości, choć w wyżej wymienionym artykule nie znajdziemy odniesienia do osprzętu w postaci zmywarki bądź lodówki, które aktualnie stają się bądź są już standardem lokali przeznaczonych na wynajem, jednak na uwadze należy mieć, iż wyżej wymieniony przepis został dodany 1 stycznia 2005 roku, kiedy wyposażenie w postaci zmywarki było nadal luksusem, na który mogli sobie pozwolić nieliczni. Nie zmienia to jednak faktu, iż wprowadzony przez ustawodawcę katalog stanowi zbiór zamknięty, więc po stronie wynajmującego leżeć będą naprawy wszystkich elementów, które w powyższym wyliczeniu się nie znalazły. Warto przy tym pamiętać, że powyższa regulacja dotyczy przede wszystkim lokali, które wchodzą w skład publicznego zasobu mieszkaniowego i strony umowy najmu mogą ustalić między sobą inny zakres obowiązków, aniżeli te wynikające z zapisów ustawy.

Na potrzeby wynajmu warto, aby właściciele nieruchomości zastosowali przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, które odnoszą się do obowiązków najemcy w zakresie napraw i konserwacji, podążając przy tym za duchem czasu i naturalnym poszerzeniem tego katalogu o sprzęty AGD, które stanowią wyposażenie wynajmowanej nieruchomości. Nie jest bowiem niczym niewłaściwym zobowiązanie najemcy, jako użytkownika lokalu i wszystkich jego elementów składowych, do dbania o sprzęt, który został w nim pozostawiony, szczególnie że sam ustawodawca zobowiązuje najemcę do naprawy lub wymiany wbudowanych mebli czy grzejników.

"Ważne, abyśmy zachowali zdrowy rozsądek i nie oczekiwali od najemcy wymiany wysłużonej lodówki, która uległa awarii na miesiąc po wprowadzeniu się nowego lokatora. Z jednej strony bowiem możemy od najemcy oczekiwać napraw, które wynikają ze zwykłego zużycia użytkowanego sprzętu, ale miejmy również świadomość, że nie powinniśmy obciążać go wymianą sprzętu, który po kilku latach funkcjonowania zakończył już swój żywot." - zaznacza Łukasz Kryle, Członek Zarządu Gestor Home.

Warto przy tym pamiętać, że skorzystanie z usług firmy specjalizującej się w zarządzaniu najmem może nam oszczędzić wiele pracy i kłopotów. Samo obycie i doświadczenie profesjonalisty w takich sytuacjach bywa nieocenione i pozwoli nam skupić się na rzeczach dużo ważniejszych.

Oceń ten artykuł:
5/5 3 głosów
Borysław Pasierbski
Prawnik z wykształcenia, przedsiębiorca i aktywny inwestor na rynku nieruchomości. Kompleksowo zajmuję się obsługą najmu nieruchomości. Staram się pomagać wszystkim wyNajemcom tak, aby zmaksymalizować ich pasywne zyski i redukować ryzyko związane z wynajmem. Nieruchomości są moją pasją, w której stale dążę do samorozwoju i przekazuję swoją wiedzę innym, aby efektywnie zarządzać najmem mieszkań i nie tylko.

Polecane produkty w sklepie

Sposoby na okres martwy na rynku najmu
Kwestia napraw w wynajmowanym lokalu niejednokrotnie potrafi stać się kością niezgody pomiędzy Wynajmującym i Najemcą, ale jeśli właściwie ustalimy prawa i obowiązki stron już na etapie związania się umową możemy skutecznie uniknąć niepotrzebnych...
Czytaj więcej
Jak najlepiej zabezpieczyć wynajem mieszkania
Kwestia napraw w wynajmowanym lokalu niejednokrotnie potrafi stać się kością niezgody pomiędzy Wynajmującym i Najemcą, ale jeśli właściwie ustalimy prawa i obowiązki stron już na etapie związania się umową możemy skutecznie uniknąć niepotrzebnych...
Czytaj więcej
Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania przy umowie najmu
Jak w razie szkód w mieszkaniu udowodnić, że Najemca ponosi za nie winę i oszczędzić sobie kosztów związanych z przywróceniem stanu poprzedniego? Po to właśnie jest szczegółowy protokół zdawczo-odbiorczy.
Czytaj więcej

Może też Cię zainteresują:

Skarga do Rzecznika Praw Obywatelskich
Ustawa o ochronie praw lokatorów od lat stawia w gorszej pozycji właściciela mieszkania. Zadziwiające, że obowiązująca od 2001 roku ustawa o ochronie praw lokatorów nie zmobilizowała nikogo do zbadania zgodności...
Czytaj więcej
Skarga
Kwestia napraw w wynajmowanym lokalu niejednokrotnie potrafi stać się kością niezgody pomiędzy Wynajmującym i Najemcą, ale jeśli właściwie ustalimy prawa i obowiązki stron już na etapie związania się umową możemy skutecznie uniknąć niepotrzebnych...
Czytaj więcej
Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich na skargę dotyczącą ochrony praw lokatorów
Kwestia napraw w wynajmowanym lokalu niejednokrotnie potrafi stać się kością niezgody pomiędzy Wynajmującym i Najemcą, ale jeśli właściwie ustalimy prawa i obowiązki stron już na etapie związania się umową możemy skutecznie uniknąć niepotrzebnych...
Czytaj więcej
GEHOS sp. z o.o.
ul. Szafera 84/3
71-245 Szczecin
NIP 9552395797
Copyrights 2023 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i marketing: