Termin zgłoszenia najmu do Urzędu Skarbowego

By legalnie czerpać zyski z wynajmu nieruchomości musimy poinformować o tym fiskusa i odprowadzać należny mu z tego tytułu podatek. Jeśli podjęliśmy już decyzję, w jakiej formie zamierzamy rozliczać przychody osiągane z wynajmu, pozostaje nam oficjalnie zawiadomić o tym Urząd Skarbowy. Pewnie nikogo nie zdziwi, że przepisy przewidują na to właściwe terminy. Co to za terminy? To zależy od tego czy zgłaszamy wynajem po raz pierwszy, czy dokonujemy zmiany formy opodatkowania przychodów z wynajmu.

Zgłoszenie najmu po raz pierwszy

Jeśli nigdy wcześniej nie wynajmowaliśmy naszej nieruchomości terminem do poinformowania o tym fakcie Urzędu Skarbowego jest 20 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy z tego tytułu pierwszy przychód. Co to dokładnie oznacza? Najlepiej w tym miejscu posłużyć się przykładem:

Bartek wynajął swoje mieszkanie od 1 lipca 2016 roku, przy czym podpisując umowę najmu 27 czerwca pobrał już od najemców kaucję oraz pierwszy czynsz najmu. Pierwszy przychód osiągnął więc 27 czerwca, a co za tym idzie ma czas do 20 lipca aby poinformować Urząd Skarbowy o wybranej przez siebie formie opodatkowania i ewentualnie ? w zależności od dokonanego wyboru ? odprowadzić pierwszą zaliczkę.

 

Przyjmijmy teraz sytuację podobną, ale nieco inną:

Bartek wynajął swoje mieszkanie od 1 lipca 2016, a samą umowę zawarł z najemcami 27 czerwca. Najemcy wpłacili kaucję i czynsz najmu w dniu przekazania mieszkania, tj. 1 lipca i tą datę traktujemy za dzień uzyskania pierwszego przychodu. W takiej sytuacji Bartek ma czas do 20 sierpnia by poinformować Urząd Skarbowy o wybranej przez siebie formie opodatkowania i ewentualnie przelać na konto fiskusa pierwszą zaliczkę na podatek.

 

Jak widać powyżej, termin do poinformowania Urzędu Skarbowego w dużej mierze zależeć może również od nas samych. Czasami będą to niespełna trzy tygodnie, a czasami będziemy na to mieli prawie dwa miesiące.

Co ważne, na potrzeby przykładu przyjęliśmy wynajem przez osoby prywatne, które rozliczają się według metody kasowej – czyli uzyskują przychód w momencie otrzymania pieniędzy. Inaczej wygląda to w przypadku firm, gdzie fakt czy nasz kontrahent faktycznie nam zapłacił nie ma niestety od strony podatkowej większego znaczenia.

Zmiana formy opodatkowania

W przypadku gdybyśmy chcieli zmienić formę opodatkowania przychodów z najmu, możemy to zrobić w terminie do 20 stycznia roku podatkowego, którego rozliczenie ma dotyczyć. Przyjmijmy, że:

Przeczytaj również: Czy Urząd Skarbowy ma prawo żądać kopii umowy najmu?

Bartek zaraz po wynajęciu mieszkania złożył w Urzędzie Skarbowym oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z wynajmu. Po dokładnym przeliczeniu kosztów okazało się jednak, że bardziej opłacalnym dla niego będzie wybór zasad ogólnych. Nie może jednak zmienić sposobu rozliczeń w trakcie trwającego już roku podatkowego ? będzie mógł rozliczać się inaczej w roku następnym, o ile do 20 stycznia 2017 roku złoży ponownie właściwe oświadczenie do Urzędu Skarbowego.

Warto przy tym pamiętać, że nie musimy dokonywać tego wyboru każdego roku w aktywny sposób. Raz złożone oświadczenie będzie ważne w latach kolejnych do czasu, aż nie złożymy nowego.

 

Liczba ?20? przepełniona jest swoją podatkową magią niezależnie od tego, czy informujemy fiskusa o fakcie wynajęcia nieruchomości po raz pierwszy, czy aktualizujemy wybraną przez nas wcześniej formę rozliczeń. Dobrze jest ją znać gdy dopiero stawiamy pierwsze kroki w świecie wynajmu, a najlepiej zawsze pamiętać o terminie 20 stycznia, do kiedy to możemy decydować o formie opodatkowania naszego wynajmu na cały kolejny rok kalendarzowy.copyscape-seal-blue-120x100

Borysław Pasierbski

wynajemca logo bez krawedzi

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (3 głosów, średnia: 3,67 / 5)
Loading...

Przeczytaj również

114 Comments

  1. Monika

    Witam.
    Pracuje w Wielkiej Brytanii i płacę tam podatki od 10 lat i jestem tam rezydentem. Chcę wynająć moje mieszkanie w polsce. Jaki adres zamieszkania mamą podać na umowie najmu? Ten na jaki jestem zameldowana w Polsce czy ten pod którym mieszkam w Wielkiej Brytanii.
    Chcę zgłosić wynajem do Urzędu Skarbowego ale jak to wygląda z rozliczeniami Pit. Jak sie rozliczac ryczałtowo czy ogólne? czy będę musiała wykazać zarobki zza granicy.
    Jakie dokumenty potrzebuje w Urzędzie Skarbowym przy zgłoszeniu opodatkowania wynajmu.
    Monika

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Możesz na umowie wpisać swój adres zameldowania w Polsce, a jako adres korespondencyjny wpisać ten w Wielkiej Brytanii.
      Każdy dochód/przychód z wynajmu powinnaś rozliczyć z Urzędem Skarbowym – szczegółowe informacje o dostępnych formach rozliczeń znajdziesz w innych artykułach na blogu, tutaj natomiast znajdziesz artykuł ze wzorami zgłoszeń wynajmu do Urzędu Skarbowego. Nie potrafię Ci powiedzieć czy będziesz musiała wykazać zarobki zza granicy, bo nie chcę Cię wprowadzić w błąd – najlepiej to skonsultować z księgowym ogarniającym oba porządki prawne: zarówno polski jak i brytyjski.

      Reply
  2. Zibi

    Dzień dobry, zakupiłem wzory umów najmu, dziękuję, bardzo pomocne. Mam jednak wątpliwości (potwierdzone w kilku miejscach w portalach doradztwa podatkowego) odnośnie Pańskiego komentarza co do sposobu dokumentowania wpływu. Podaje Pan w komentarzu, że wynajmujący wystawia fakturę najemcy za czynsz najmu. Wątpliwości są następujące: czy osoba fizyczna, nie prowadząca działalności gosp. może wystawiać faktury? Jeśli nie to zapewne wpływ na konto bankowe będzie wystarczające? A może rachunek? Domyślam się, że w krajowym ustawodawstwie nie jest to jasne? (np. czy osoba wynajmująca prywatnie, innej osobie prywatnej prowadzi już działalność, zaczyna być przedsiębiorcą, czy też nie… O kasie fiskalnej nie wspominam. Mam mętlik w głowie i proszę o Pański komentarz, potwierdzony praktyką itp. Pozdrawiam

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Od 2014 roku każda osoba fizyczna ma prawo do wystawienia faktury, a wręcz ma taki obowiązek w przypadku żądania drugiej strony.

      Reply
  3. Roman

    Witam,

    Poprzedni rok wynajmowałem mieszkanie i rozliczałem się za 8,5% (ryczałt). Poprzednia umowa skończyła się 28.02 i przedłużyłem umowę na kolejny rok, czynsz oraz inne opłaty się nie zmieniły. Nie zamierzam zmieniać sposobu rozliczania się. Czy muszę ponownie zgłosić wynajem do US, czy wystarczy odprowadzać podatki jak poprzednio?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Wystarczy, że będziesz odprowadzać zaliczki na podatek i złożysz odpowiedniego PITa do Urzędu Skarbowego w przewidzianym terminie. Jeśli nie stosujesz najmu okazjonalnego to nie musisz już nic zgłaszać.

      Reply
  4. Mary

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    Reply
  5. Mary

    Witam, mam taka sytuację. Podpisałam z najemcą umowę najmu okazjonalnego 9 lutego i najemcą wypłacił mi zaliczkę 1000zl. Umowa najmu od 1 marca.17 lutego zrezygnował z wynajmu ale ustaliliśmy że wplacone pieniądze nie podlegają zwrotowi ze względu na przestój mieszkania i ida na poczet oplat za mieszkanie. Czy w zwiazku z tym mam zgłosić to do US pomimo że do wynajmu nie doszło a zaliczka została pobrana?
    Mam zapłacić podatek od tysiąca zł ale kwota za wynajem była wyższa wg umowy ?będę wdzięczna za odpowiedź.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Teoretycznie ta zaliczka, która przepadła Najemcy stanowi Twój przychód, powinnaś więc odprowadzić od niego należny podatek. Liczy się to, co uzyskałaś, a nie to co było na umowie, choć w przypadku kontroli Urząd Skarbowy również zagląda w umowę najmu – w razie czego będziesz musiała po prostu urzędnikowi wykazać jaka była sytuacja i że do rozpoczęcia najmu nie doszło, umowa została zakończona a Ty otrzymałaś taką i taką kwotę tytułem utraconych korzyści.

      Reply
  6. Michał

    W zeszłym roku wynajmowałem komuś pokój. Rozliczałem się z US na zasadach ryczałtu. Od marca lokator wyprowadza się i nie będę dłużej czerpał korzyści. Czy trzeba ten fakt zgłosić do US?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie, po prostu nie będziesz już odprowadzać podatku z tego tytułu.

      Reply
  7. Ala

    Witam, od jakiej wysokości czynszu należy zgłosić do US ? Czy również wynajem pokoju za np. 300 zł ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Każdy przychód z wynajmu powinnaś rozliczyć. Niezależnie czy to 300 zł miesięcznie czy 3000 zł.

      Reply
  8. Ireneusz

    Czy wynajmujący pomieszczenie magazynowe Spółce z oo ma obowiązek powiadomić (zarejestrować umowę) w urzędzie skarbowym ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli nie ma najmu okazjonalnego (a tutaj raczej nie ma) to nie zgłaszasz umowy do Urzędu Skarbowego, powinieneś natomiast rozliczać podatek od dochodu.

      Reply
  9. Maria

    Witam, czy jeśli wynajmowałam mieszkanie przez kilka lat (ryczałt), potem miałam ponad rok przerwy w wynajmie, a obecnie znowu zdecydowałam się mieszkanie wynająć, mam zgłaszać to do US, czy tylko normalnie zacząć wpłacać podatek?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli dokonałaś wyboru formy opodatkowania w US po 1 stycznia 2015 roku to nie musisz już składać żadnych nowych oświadczeń, chyba że chciałabyś taką formę zmienić. Przed tą datą należało co roku ponawiać oświadczenia.

      Reply
  10. Ela

    Panie Borysławie, dziękuje bardzo za pomoc i wyjaśnienie. Pozdrawiam. Ela

    Reply
  11. Ela

    Wynajmuję mieszkanie od września, a w kwietniu przy rozliczeniu chcę wykazać to w zeznaniu podatkowym. Nie miałem wiedzy o potrzebie zgłoszenia po wynajęciu… Czy to już będzie traktowane jako wykroczenie skarbowe? Jaka to może być kwota kary?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Wszystko zależy od tego z jakim podatkiem zalegasz. Niektóre zaległości mogą być traktowane jako wykroczenia a niektóre jako przestępstwa skarbowe. Każde z nich będzie też obwarowane inną sankcją. Jeśli jednak rozliczysz ten podatek wraz z deklaracją roczną to możesz uniknąć kłopotów, Urząd Skarbowy może zdecydować, że naliczy tylko odsetki od poszczególnych wymaganych zaliczek.

      Reply
  12. Gosia

    Witam, wynajmuję lokal od początku tego roku. Ludzie którzy wynajmują ode mnie ten lokal już pod koniec grudnia wpłacili mi czynsz za cztery kolejne miesiące tj. styczeń – kwiecień 2018. Do kiedy powinnam złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu do rozliczania najmu? Jeśli kwota wpłynęła już w grudniu powinnam uznać to za przychód (całą wpłaconą kwotę za 4 kolejne okresy rozliczeniowe?) i wpłacić zaliczkę? Jak do tego podejść?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Przychód osiągnęłaś już w grudniu więc powinnaś dokonać wyboru formy opodatkowania do 20 stycznia (z racji tego, że w tym roku wypada on w sobotę, to termin automatycznie przesuwa się na 22 stycznia). W księgowości różnie się podchodzi co do samej zaliczki na podatek w takiej sytuacji, jedni uważają że należy ją wpłacić jednorazowo od całej otrzymanej kwoty, inni że można ją rozłożyć wedle płatności za każdy z miesięcy.

      Reply
  13. zbyszek

    Witam .Mam dwa pytania.Kupiłem nieruchomość- lokal użytkowy w 2005 r.Od 2008 roku wynajmowałem lokal.Rozliczałem sie do 2016 roku na zasadach ogólnych.?Nie robiłem nigdy odpisów amortyzacyjnych.Czy mogę za 2017 rok zrobić opis amortyzacyjny 10 %.? i czy w następnych latach też będę mógł to robić ? Drugie pytanie ,czy wolę rozliczania się tylko przez jednego małżonka trzeba w US robić co rocznie ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeżeli wcześniej nie amortyzowałeś nieruchomości to możesz zacząć to robić. Musisz tylko wprowadzić nieruchomość do ewidencji środków trwałych, a od września 2017 r. by to zrobić potrzebujesz usługi rzeczoznawcy, który wyliczy Ci wartość początkową (cenę nabycia pomniejszoną o wartość gruntu). Lokal użytkowy amortyzuje się stawką 2,5%, a jeśli przed nabyciem był użytkowany co najmniej 60 miesięcy (i potrafisz to wykazać) to możesz zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, nie większą niż 10% rocznie. Amortyzować nieruchomość możesz do całkowitego jej zamortyzowania.
      Od 2015 roku raz złożone oświadczenie o rozliczaniu najmu przez jednego z małżonków jest ważne w kolejnych latach do czasu jego odwołania (złożenia nowego oświadczenia).

      Reply
  14. Joanna

    Dzień dobry,
    Mam kilka pytań jako osoba zupełnie zielona w temacie.
    Jeżeli wynajmuję już inne nieruchomości i opłacam podatek 8,5%, czy muszę zgłaszać wynajem oraz określać formę rozliczenia, czy mogę po prostu zacząć płacić podatek powiększony o kwotę należną za wynajem kolejnej nieruchomości? Jeżeli mam zapis „Najemca dokonuje opłaty czynszu do zarządcy za pośrednictwem Wynajmującego co nie stanowi dochodu Wynajmującego, a jedynie służy kontroli właściwych rozliczeń z zarządcą.” to na jaką kwotę powinien zostać wystawiony rachunek? Na kwotę mojego przychodu czy kwotę ze wszystkimi opłatami?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli chodzi o formę opodatkowania to nie musisz już składać oświadczenia osobno dla każdej nieruchomości. Wybieramy formę opodatkowania dla wynajmu jako całości, stąd też powinnaś powiększyć odprowadzane zaliczki. Rachunek powinnaś wystawiać na kwotę czynszu najmu, natomiast czynsz do zarządcy powinien być dokumentowany np. notą.

      Reply
  15. danuta

    Wynajmuję mieszkanie za 800 zł ale czynsz w wysokości 350 zł opłacam ja. Od jakiej kwoty mam zapłacić podatek. Splacam też kredyt zaciagnięty na to mieszkanie, czy mogę odliczać odsetki, chociaż obecnie one są wyższe od kwoty wynajmu.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      jeśli nie masz w umowie zawartej odpowiedniej klauzuli stanowiącej, że czynsz do zarządcy jest płacony Tobie, ale nie stanowi Twojego dochodu to Twoją podstawą opodatkowania jest 800 zł. Przy rozliczaniu się na zasadach ogólnych możesz odliczać odsetki od kredytu. Więcej znajdziesz w tych artykułach:
      https://wynajemca.com.pl/obnizenie-podatku-zasady-ogolne/
      https://wynajemca.com.pl/umowa-najmu-mieszkania/

      Reply
  16. Kasia

    Witam, w związku z rozpoczęciem najmu mieszkania zgłosiłam ten fakt w I urzędzie skarbowym i tam przez kilka miesięcy wpłacałam ryczałt z tyt. najmu. W trakcie roku zmieniłam miejsce swojego zamieszkania i obecnie właściwym dla mojego nowego miejsca zamieszkania urzędem jest II urząd skarbowy – czy muszę ponownie zgłaszać fakt rozliczania się ryczałtem w nowym urzędzie skarbowym, czy tak po prostu zacząć przesyłać podatek do nowego urzędu? Czy powinnam zacząć wpłacać podatek do nowego urzędu niezwłocznie po przeprowadzce, czy też zaczekać do stycznia następnego roku?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      według mnie nie musisz składać nowego oświadczenia – nigdzie nie ma mowy o tym, że oświadczenie dotyczy konkretnego urzędu, a nie konkretnego podatnika. urzędem właściwym dla rozliczeń jest urząd z właściwością miejscową dla Twojego miejsca zamieszkania wedle… deklaracji. Składając więc kolejnego PITa wskażesz nowy US. Do końca roku myślę, że najlepiej jak rozliczać się jeszcze będziesz z dotychczasowym urzędem.

      Reply
  17. Kasia

    Dzień dobry, na początku tego roku otrzymałam w spadku po rodzicu kawalerkę. O ile dobrze rozumiem, nie powinnam przez 5 lat sprzedawać mieszkania, by być zwolniona od podatku. Jednak chciałabym ją teraz komuś wynająć na okres jednego roku/dwóch lat. Co w takiej sytuacji powinnam zrobić? Nie mam pojęcia jak się za to zabrać, chciałabym żeby wszystko było zgodne z prawem i bezpieczne, jednak zupełnie się na tym nie znam, bo nie miałam wcześniej styczności z takimi sprawami.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Masz rację jeśli chodzi o uniknięcie podatku. Jeśli zaś chodzi o wynajem to jest to dobra opcja by mieszkanie pracowało na Ciebie do momentu sprzedaży. Warto pamiętać o najmie okazjonalnym, dobrej umowie, przepisaniu rachunków na najemcę i jeszcze kilku kluczowych elementach. Jeśli masz obawy czy nie popełnisz jakiegoś błędu zleć to firmie Gestor Home – oni zrobią wszystko za Ciebie, od znalezienia najemcy po stałą opiekę nad mieszkaniem w czasie trwania umowy najmu -> http://www.gestorhome.pl/zarzadzanie-najmem

      Reply
  18. Pablo

    Wynajmowalem lokatorom mieszkanie przez 3 lata za 2000zl. Od pierwszego stycznia chce podniesc czynsz do 2500zl. Czynsz jest placony z gory pierwszego dnia kazdego miesiaca. Mam przedstawic w urzedzie skarbowym nowa umowe z lokatorami aby placic wyzszy czynsz?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie dostarczasz nigdy umowy do Urzędu Skarbowego – wystarczy, że będziesz odprowadzał odpowiednio wyższe zaliczki na podatek.

      Reply
  19. Andrzej

    Witam. Mam mieszkanie, które było wynajmowane od 3.11.2017 do 3.12.2017, a teraz stoi puste i do końca roku nie będzie wynajmowane. Odstępne – 700 zł, kaucja – 500 zł, zaliczka na rachunki – 400 zł. Rachunki wyniosły – 530 zł, więc z kaucji trzeba zwrócić 370 zł. Ile podatku trzeba zapłacić do US na zasadzie ryczałtu? Czy podatek trzeba płacić tylko z odstępnego? Czy jak nie znajdę kolejnych lokatorów, to muszę powiadomić US, że mieszkanie nie wynajmuję i nie mam dochodów z tego tytułu?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      To co stanowić będzie podstawę opodatkowania zależy od tego jak masz skonstruowaną umowę najmu – nie widząc jej zapisów nie potrafię udzielić Ci odpowiedzi jaki podatek powinieneś zapłacić. Urząd musisz poinformować o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania, nie musisz przy tym informować, że już mieszkania nie wynajmujesz.

      Reply
  20. Irena

    Mam następującą sytuację. Chcę wynająć własnościowe 2 pokojowe mieszkanie, wynajmujący od razu zaznaczył, że jeden pokój chce przeznaczyć na działalność gosporadczą (jest copywriterem) Jak w takiej sytuacji wygląda sprawa rozliczenia z US? Na umowie są dwie kwoty- za jeden pokój służący celom działalności oraz pozostała powierzchnia mieszkalna. Czy od całości mogę zgłosić ryczałt, czy należy to jakoś podzielić i płacić wyższy podatek?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      forma opodatkowania przychodu z wynajmu dotyczy wszystkich nieruchomości (pokoi) – nie rozdzielamy ich, stanowi bowiem jedno źródło dochodu, które należy opodatkować. Tak więc możesz spokojnie rozliczać wynajem ryczałtem, pamiętaj jednak że jeśli nieruchomość nie jest wynajmowana na cele mieszkaniowe to nie korzysta ze zwolnienia z VAT – należałoby się upewnić, że Ty jako podatnik możesz skorzystać z takiego zwolnienia na podstawie podmiotowej. Z drugiej strony z Twojego pytania ciężko mi wywnioskować kto jest w końcu wynajmującym: bo jeśli Ty jesteś najemcą „powierzchni mieszkalnej” to dlaczego chcesz rozliczać z tego podatek?

      Reply
  21. Michał

    Dzień dobry,

    czy zgłoszenie wyboru rozliczania podatku przez ryczałt musi być zgłoszone do urzędu skarbowego w mieście, w którym jest wynajmowane mieszkanie(miejsce zameldowania)? Czy można taki fakt zgłosić w innym urzędzie skarbowym? Jeżeli nie to czy ktoś inny może złożyć takie oświadczenie za mnie?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      zgłoszenie wysyła się do Urzędu Skarbowego, w którym podatnik się rozlicza – nie musi być to ten sam Urząd na terenie właściwości miejscowej znajduje się wynajmowana nieruchomość. Najlepiej jest to robić korespondencyjnie. Możesz się posłużyć pełnomocnikiem, ale urzędy wymagają dla takich czynności pełnomocnictwa szczególnego na ich formularzu i pobierają za to dodatkową opłatę.

      Reply
  22. raider

    Witam. Mam pytanie dotyczące opodatkowania umowy najmu okazjonalnego. Sprawa jest trochę zawiła, a to dlatego że pierwotnie miała być to umowa użyczenia mieszkania, natomiast po zastanowieniu zdecydowałem aby chronić swój interes jako właściciela mieszkania ( bo przecież ludzie się zmieniają i nie wiem jakie będą moje relacje z najemcą np za 2 lata) i skłaniam się ku umowie najmu okazjonalnego. Czy przy takiej formie najmu gdy mieszkanie „wynajmuję ” za darmo ( wiem to nie mądre ale tak musi być) muszę płacić podatek w US? Czy ewentualnie jeśli wymagana jest jakaś kwota na umowie najmu okazjonalnego i ja wpiszę 0,01 (jeden grosik symbolicznie) to muszę płacić podatek w US? A może ma Pan jakąś inną formę „najmu”, „użyczenia” która warta jest rozważenia, ale taka która również chroni interesy właściciela tak jak umowa najmu okazjonalnego? Pozdrawiam i czekam na odpowiedz

    Reply
  23. Cecylia

    Czesc.
    Mieszkanie zakupione w 2014. Wynajete od 2017 (wczesniej uzywane do celow prywatnych). Cena zakupu w 2014 wynosila przyjmijmy 300 tys PLN. Czy ta cene przyjac do liczenia amortyzacji w 2017 jako cene poczatkowa (ceny rynkowe nie spadly), czy liczyc amortyzacje za te lata tez w ktorych nieruchomosc nie byla wynajeta i przyjac odpowiednio mnej jako wartosc poczatkowa do amotyzacji w 2017? Dziekuje

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      amortyzację zaczynamy odliczać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadziliśmy nieruchomość do ewidencji środków trwałych. nie pomniejszamy więc wartości początkowej mieszkania z miesięcy/lat poprzedzających taką czynność. natomiast wartość początkową obliczamy poprzez wartość nabycia pomniejszoną o wartość gruntu.

      Reply
  24. Zenon

    Witam serdecznie,
    Udałem się do urzędu skarbowego celem zgłoszenia umowy najmu okazjonalnego. Oczywiście w terminie ustawowym – 14 dniowym. Pani w okienku podała mi druk wyboru formy opodatkowania, który wypełniłem i skserowała umowę. czy to jest zgłoszenie zgodne z instytucją najmu okazjonalnego? Czy wymagane jest oddzielne zgłoszenie w formie pisma?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Cześć, jeśli skserowała umowę a przy tym potwierdziła Ci na umowie, że taką umowę otrzymała to można by uznać, że zgłoszenie umowy najmu okazjonalnego zostało dokonane. Najlepiej jednak zawsze posługiwać się przy tym osobnym pismem, w którym oświadczamy że nieruchomość taka i taka została wynajęta przy wykorzystaniu instytucji najmu okazjonalnego na okres taki i taki i nadać takie zgłoszenie pocztą za potwierdzeniem nadania.

      Reply
  25. ala

    Bardzo jestem wdzięczna za dodatkowe wyjaśnienia, ma Pan rację US różnie interpretują przepisy Dziekuję.
    Pproszę jeszcze o informację odnośnie dochodu 20.000 zł wynajmujący zapłaci mi rocznie 14,400 zł ja płacę opł czyn,podatki i remonty, więc dochód wyniesie jakieś 700 zł/ m-c rocznie 8400 zł czyli nie muszę mieć kasy fiskalnej.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Proszę pamiętać o rozróżnieniu pomiędzy przychodem a dochodem. Pierwsze to to, co otrzymujemy od najemcy, a drugie to co od niego otrzymujemy po potrąceniu kosztów. Ustawa mówi o obrocie, więc należałoby przyjąć tu pojęcie przychodu bez odliczania kosztów. Biorąc pod uwagę jednak zmiany, które mają miejsce w tej ustawie prosiłbym Panią by jeszcze chwilkę poczekać, aż ten temat omówię w artykule – bo nie chciałbym też wprowadzić Pani w błąd odnosząc się do tego na szybko.

      Reply
    2. Ewa

      Witam,
      kilka lat temu zgłosiłam do US rozliczanie wynajmu pokoju w formie ryczałtu i do dziś w ten sposób się rozliczam z US. W tej chwili nabyłam mieszkanie, które też chciałabym wynająć i rozliczać w formie wynajmu. Czy muszę dokonać ponownego zgłoszenia, czy wystarczy iż będę płacić odpowiednio większe zaliczki/składki do 20-ego każdego miesiąca

      Reply
      1. Borysław (Post author)

        to zależy kiedy zgłosiłaś tę formę opodatkowania przychodów z wynajmu. Raz złożone oświadczenie jest wiążące w latach kolejnych od 2015 roku. Wcześniej co roku należało składać takie oświadczenie.

        Reply
    3. Irena

      Dziękuję za odpowiedź. To moje mieszkanie, jestem wynajmującym,osobą prywatną (nie odliczam VAT). Najemca chce „wrzucić” w koszty działalności gospodarczej najem tego mieszkania dlatego poprosił aby na umowie znalazły się dwie kwoty (za pokój przeznaczony na działalność i za pozostałą część mieszkania). Czy taka sytuacja generuje dla mnie jakieś dodatkowe koszty poza 8,5% dla fiskusa? Z góry dziękuję!

      Reply
      1. Borysław (Post author)

        Przy wynajmie na cele niemieszkaniowe należy doliczyć do kwoty najmu VAT, chyba że wynajmujący korzysta ze zwolnienia podmiotowego, np: dochód z wynajmu w zeszłym roku nie przekroczył 200.000 zł. Art. 113 ust 1 ustawy o VAT „Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. Najlepiej podać taką podstawę zwolnienia na fakturze, którą wystawisz najemcy.

        Reply
    4. mario

      o ile wiem to nie można wynajmować za darmo.
      jeśli wpiszesz czynsz 1 grosz to urząd może obliczyć średnią wynajmu podobnego lokalu w danej lokalizacji i przyłożyć domiar

      Reply
  26. ala

    Zadałam pytanie czy muszę zgłaszać do us wynajem mieszkania.
    Ponieważ w internecie są różne odpowiedzi, dzisiaj zdecydałam się zadzwonić na informację podatkową -usłyszałam : najmu prywatnego majątku tj. mieszkania nie trzeba zgłaszać do us, chyba że jest to najem okazjonalny, to tak trzeba zgłosić.
    Również nie mogę wystawiać faktur, bo jako osoba prywatna wynajmuję i osobie prywatnej. Wystarczy oswiadczenie dla wynajmującego, że zapłacił za dany miesiąc.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Dziękuję, że podzieliłaś się tą wiedzą. Jednak należałoby wziąć jeszcze kilka elementów pod uwagę:
      1. Zgłoszenie najmu okazjonalnego jest przesłanką ustawową niezbędną do zastosowania tejże instytucji i tu osoba po drugiej stronie słuchawki miała rację. Jeśli zaś chodzi o zgłoszenie wynajmu do Urzędu Skarbowego, to będzie to konieczne jeśli rozliczać chcemy się ryczałtem. Co do zasady bowiem, jeśli nie wybierzemy tej formy opodatkowania przychodów z najmu, to będziemy go rozliczać na zasadach ogólnych. Wychodzę jednak z założenia – i to sugeruję wynajmującym – by jednak zgłosić wynajem nawet wtedy, gdy chcemy się rozliczać na zasadach ogólnych. Jest to nie tyle konieczność, co ostrożność, bo polskie prawo podatkowe daje niestety spore pole do interpretacji dla urzędników, którzy różnie mogą podchodzić do tego w razie jakiejś kontroli.
      2. Jeśli chodzi o faktury, to warto wiedzieć, że wedle Artykułu 111 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jeśli więc w ciągu roku Twój przychód z wynajmu przekracza 20.000 zł to powinnaś posiadać kasę fiskalną i taki dochód każdorazowo dokumentować. By tego uniknąć powinno się każdy taki przychód dokumentować fakturą, którą może wystawić osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

      Reply
  27. Michał Góra

    Czy mogę prosić o informację na temat takiego przypadku: nie zgłosiłem przez nieuwagę najmu do US. Jednocześnie odprowadzam co miesiąc należny podatek w odpowiedniej wysokości w taki sposób, jakby najem był zgłoszony i rozliczany ryczałtem. Zgłosić zapewne muszę jak najszybciej, ale jakiej sankcji mogę się spodziewać?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Niestety Urząd Skarbowy nie przystanie na rozliczenie przychodu w tym roku ryczałtem i będzie żądać wyrównania podatku do wysokości jaki byłby do zapłaty na zasadach ogólnych. Możliwe sankcje to odsetki i możliwe, że mandat – raczej nie powinno to skutkować jakimiś poważniejszymi konsekwencjami. Proszę koniecznie złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania w styczniu 2018.

      Reply
  28. ala

    Mam pytanie, 15 lat temu kupiłam małe mieszkanie w którym mieszkałam przez cały ten okres, od wrzesnia 2017, wynajełam mieszkanie, wiem że podatki płacę jak zarobię, ale mogę też roliczać amortyzację- do której wliczyłam koszt mieszkania, koszt notariusza, remont, odsetki od kredytu. W umowie również napisałam,że ja płacę czynsz i podatki od wieczystej i nieruchomości, wyszło mi że przez najbliższe 5 lat nic nie zarobię, czy mimo wszystko powinnam wynajem zgłosic do us. I jeszcze jedno prowadzę działalnośc gospodarczą nie związaną z wynajmem,więc chyba nie powinnam wystawić faktur a tym bardziej płać vat.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Wynajem powinnaś zgłosić, ale nie będziesz odprowadzać zaliczek jeśli rozliczasz się na zasadach ogólnych i masz koszty większe od przychodu to nie masz dochodu. Mimo, że wynajmujesz prywatnie to powinnaś mieć kasę fiskalną albo właśnie wystawiać faktury jako osoba fizyczna żeby oszczędzić sobie tej kasy fiskalnej (w wielkim skrócie, ten temat będzie wkrótce poruszony na blogu). Wynajem mieszkania, o ile jest przeznaczony na cele mieszkaniowe jest przy tym zwolniony z VAT.

      Reply
  29. Arek

    Wynajmuję mieszkanie studentom. Oprócz tego w jednym z pokoi mieszka mój syn – więc pewnej części lokalu „nie wynajmuję”. Domyślam się, że wyliczając amortyzację powinienem odliczyć „nie wynajętą” część. I tu pytanie – jak ją obliczyć? Pokój to jasna sprawa, ale co z częścią wspólna (kuchnia, łazienka), zakładając, że ilość osób będzie zmienna. Dodatkowo spodziewam się zmiany sytuacji w przyszłym roku, gdy całe mieszkanie będzie do dyspozycji najemców. Jak w takim przypadku podejść do amortyzacji? Czy mogę zmienić wartość początkową do wyliczeń od przyszłego roku?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Amortyzacja jest kosztem fiskalnym ponoszonym przez właściciela rozłożonym w czasie. Nie ma przy tym znaczenia, czy wynajmowane jest całe mieszkanie czy tylko jego część, bo cały czas amortyzujemy nieruchomość, z której ten koszt odliczamy od dochodu. Można niewynajęty pokój traktować – upraszczając – jako pustostan.

      Reply
  30. Marcin

    Basiu, to pytanie jest wyjaśnione w oryginalnym tekście na samej górze strony, jako drugi przykład z Bartkiem.
    Kaucja nie jest liczona jako dochód.
    Skoro dochód będzie 1.10 to czas na zgłoszenie jest do 20.11.
    jeżeli się mylę to mnie poprawcie.
    pozdrawiam.

    Reply
  31. Basia

    Mam pytanie. Zaczynam wynajmowac moje mieszkanie lokatorom. Podpisałam umowę najmu 18.08. W tym dniu też pobrałam kaucje (zwrotną po okresie najmu najemcom). Najemcy będą zamieszkiwać od 1.10. 1.10 zapłacą pierwszy czynsz i odstępne za mieszkanie.
    1. czy kaucję traktuję jako dochód i odprowadzam od niej podatek?
    2. do kiedy zgłaszam wybrany sposób opodatkowania do US – do 20.09 czy do 20.11?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Basiu, Marcin bardzo dobrze odpowiedział na Twoje pytania 🙂

      Reply
  32. Zbyszek

    No dobrze, ta część jest jasna. Dzięki. Wyniknął inny problem.
    1. Podatek zgłaszam wprzed 20 września.
    2. Czynsz od najemców mam od 1 sierpnia.
    3. Koszty: pośrednik przy kupnie w lipcu, amortyzacja 5 m-cy, odsetki od kredytu hipotecznego za 5 m-cy, ubezpieczenie kredytu i nieruchomości też 5 m-cy w 2017, etc.
    Czy podatek (18%) liczę w skali roku (wszystko przez 12), czy w skali od sierpnia do grudnia (wszystko przez 5)?
    Myślę, że przez 5.
    Czy w koszty mogę wrzucić notariusza, podatek od czynności c-p i opłaty wieczystoksięgowe?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Notariusza, PCC, opłaty wieczystoksięgowe oraz wynagrodzenie pośrednika możesz przede wszystkim wprowadzić w podstawę amortyzacji. Jeśli masz ubezpieczenie na np. 12 miesięcy trwające od sierpnia to możesz 1/12 wartości tego ubezpieczenia odliczać każdego miesiąca.

      Reply
  33. Marcin

    Witam,
    posiadam mieszkanie wolne od zobowiązań bez hipoteki. Idealne rozwiązanie przy wynajmie miałby ryczałt 8,5%
    potrzebowałem większej gotówki 80tys.zł, dlatego wziąłem kredyt z banku najtaniej wyszedł hipoteczny więc zastawiłem powyższe mieszkanie. Środki przeznaczone np. na leczenie.
    Proszę o informację czy przechodząc na zasady ogólne 18 / 32% mogę odliczać kredyt jaki spłacam by mieszkanie znów nie było obciążone hipoteką?
    z góry dzięki za info

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Marcin co do zasady możesz wrzucić w koszty wszystko co związane jest z utrzymaniem nieruchomości. W sytuacji kiedy mamy kredyt hipoteczny można byłoby uznać, że jest to związane z nieruchomością, musisz się jednak liczyć z tym, że urzędnik w razie kontroli może zapytać na co zostały przeznaczone środki z tego kredytu i czy faktycznie wydatkowane zostały na mieszkanie.
      Zgodnie z prawem, by rozliczyć to z dochodami z wynajmu powinieneś te środki spożytkować na mieszkanie, a podstawę opodatkowania obniżyłyby Ci tylko odsetki, a nie rata kapitałowa.

      Reply
  34. ANNA

    Jaką deklarację złożyć jeśli wynajmuje mieszkanie. Chciałabym rozliczyć się na zasadach ogólnych.

    Czy potrzebne jest zgłoszenie umowy najmu do US?

    Złożenie dodatkowego pit?

    Deklaracji dot. wybory formy rozliczenia?

    Odprowadzenie podatku – oczywiście tak – czy w tytule przelewu powinno być cos szczególnego. czy z tytułu wynajmu wystarczy?

    Będę wdzięczna za porady w tej sprawie.

    pozdrawiam,

    Anna

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli pytasz o deklarację roczną to przy zasadach ogólnych rozliczasz ją wraz z PITem, który składasz. Zgłoszenie najmu do US jest potrzebne przede wszystkim gdybyś chciała się rozliczyć ryczałtem, jednak moim zdaniem warto takie oświadczenie złożyć również przy zasadach ogólnych by jasno wskazać od kiedy mieszkanie jest wynajmowane. Wzór takiego zgłoszenia znajduje się w innym artykule pod tym adresem: https://wynajemca.com.pl/wzor-zgloszenie-wynajmu-urzedu/
      Jeśli zaś chodzi o odprowadzanie zaliczek to pewnie w swoim banku masz przy dostępie internetowym opcję „przelew podatkowy” gdzie powinnaś wybrać właściwy Urząd Skarbowy i wprowadzić swoje dane identyfikujące Cię jako podatnika oraz okres za jaki jest odprowadzana zaliczka.

      Reply
  35. Artur

    Dziękuję

    Reply
  36. Artur

    cd. zapytania: czynsz za mieszkanie 1000 zł opłaty, 450 zł z faktur, wynajęcie pok. na m-c 450 zł
    1. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (tylko jaką formę wybrać na taki jednorazowy podnajem/) składam do US
    2. Odprowadzam zaliczkę
    3. Z końcem roku składam deklarację
    Dobrze myślę ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Kroki wskazał Pan właściwe, ale co do formy opodatkowania mam pewne wątpliwości. Skoro mówimy jednak o podnajmie skłaniałbym się w kierunku rozliczenia tego dochodu na zasadach ogólnych.

      Reply
  37. Artur

    Wynajmuję mieszkanie 2 pok. właściciel odprowadza od niego podatek. W jednym pok. mieszkam ja a drugi pok. został podnajęty na 1 miesiąc na umowę bo kolega wyjechał do domu rodzinnego. Czy mam odprowadzić podatek? Jeśli to był jednorazowy wynajem to jaką formę opodatkowania mam wybrać?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Podnajmując pokój uzyskał Pan dochód, który powinien Pan rozliczyć z Urzędem Skarbowym. Odbywa się to w takich samych terminach jak przy „zwykłym” wynajmie. Podnajem jednak powinniśmy rozliczyć na zasadach ogólnych.

      Reply
  38. Michał O

    Witam,
    Od maja jestem właścicielem mieszkania, Od Czerwca br. wynajmuję te mieszkanie na pokoje studentom i zgłosiłem fakt sposobu rozliczania w US. O ile w czerwcu mieszkanie przyniosło dochód i powinienem odprowadzić ok. 150 zł podatku do US to w miesiącach Lipiec,Sierpień jestem na stracie ze względów chwilowego braku części najemców i moich nakładów inwestycyjnych. Podatku nie odprowadziłem, ponieważ sumarycznie od Czerwca jestem na stracie i pewnie będę jeszcze na niej do listopada. Czy moje postępowanie nie narazi mnie na jakieś nieprzyjemności? (wydaje mi się, że jest to wszystko zgodne z zasadami rozliczania w US)

    Pozdrawiam,
    Michał

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      W takim przypadku specjaliści z księgowości interpretować to potrafią różnie. Wedle jednych (i ja bym się do tej grupy zaliczał, choć jestem prawnikiem a nie księgowym) powinien Pan odprowadzić zaliczkę za czerwiec, kiedy był Pan na plusie, a wedle drugich rozliczyć to można narastająco. Według mnie jednak lepiej byłoby odprowadzić tą zaliczkę i rozliczyć nadpłatę podatku wraz z deklaracją roczną w związku z poniesioną stratą na przestrzeni całego roku.

      Reply
  39. Marcin

    Dzień Dobry,
    proszę o informację co w przypadku kiedy wynajmę mieszkanie od lutego wpłata w styczeń za luty.
    Do 20-tego lutego zgłoszę do US wynajem.
    Umowa podpisana na 11 m-c do grudnia.
    Najemcy będą płacić 3 m-c czyli do końca kwietnia będę miał opłacone mieszkanie w okresach miesięcznych.
    Do kiedy którego dnia mam obowiązek wpłacić zaliczki do US?
    W przypadku gdy za maj najemcy mi nie zapłacą z jakiś przyczyn, a po kolejnym miesiącu bez uprzedzenia, rozwiązania umowy się wyprowadzą.

    Czy ja za te m-c również powinienem opłacać zaliczki do US nawet jak oni mieszkali, a nie płacili za wynajem.
    Co w momencie jak całkiem się wyprowadzą znikając, a ja pozostanę z umową ważną do końca roku?

    Czy w tym przypadku płacę zaliczki czy w jakiś sposób informuję US?

    pozdrawiam

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Osoby fizyczne rozliczają najem metodą kasową – to znaczy, że uzyskują przychód w momencie zapłaty. Jeśli najemcy zapłacili Panu w styczniu za luty, to 20ego lutego powinien Pan odprowadzić należną zaliczkę na podatek. Jeśli w pewnym momencie przestaną płacić – mimo wiążącej ich umowy najmu – to nie uzyskuje Pan dochodu, nie musi Pan więc odprowadzać zaliczek. To samo dotyczy okresów, w których nie ma Pan najemców na mieszkaniu. Nie musi Pan informować o tym Urzędu Skarbowego. Proszę na bieżąco odprowadzać należne zaliczki na podatek i raz w roku złożyć deklarację uwzględniającą ten przychód. W razie gdyby Urząd miał pytania czy wątpliwości to powinien Pan przedstawić okresy i potwierdzenia wpływów z tytułu wynajmu.

      Reply
  40. hania

    W styczniu br wynajęłam mieszkanie, byli to pierwsi lokatorzy. Wszystko zostało zgłoszone do US.
    Od 1 września następuje zmiana lokatorów, czy o tym fakcie należy poinformować US i jakie dokumenty są wymagane. Proszę o informację czy wymagane jest prowadzenie książeczki ewidencji ryczałtowej?
    Z góry dziękuję za pomoc. .

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie, nie trzeba o tym informować Urzędu Skarbowego. Rozliczamy podatek na bazie deklaracji, natomiast jeśli Urząd będzie mieć pytania to warto mieć wystawiane najemcom faktury za wynajem mieszkania oraz umowy najmu by potwierdzić przychód i podstawę opodatkowania.

      Reply
  41. Ewa

    Dziekuje bardzo za szybka odpowiedz. W momencie wyjazdu za granice zlozylam w moim US odpowiedni PIT, ktory zwolnil mnie z corocznego obowiazku rozliczania sie (rozliczalam sie juz w kraju pobytu), ale czy to znaczy, ze całkowicie sie ?wyrejestrowałam?? Mam nadzieje, ze moge wrocic do tego samego US.

    Reply
  42. Zbyszek

    Dziękuję za odpowiedź. Jednak trapi mnie trochę ta kaucja. Czy kaucja jest dochodem?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie, kaucja nie stanowi Pana dochodu – jest tylko depozytem, który podlega zwrotowi po zakończeniu najmu. W sytuacji gdyby z tej kaucji byłyby potrącane jakieś należności można by ją dopiero traktować jako dochód w ujęciu podatkowym.

      Reply
  43. Ewa

    Mam male mieszkanie w Warszawie, ktore wlasnie wynajelam, ale zameldowana jestem w innym wojewodztwie i tam tez sie zawsze rozliczalam (zameldowanie u rodzicow). Obecnie przebywam za granica i od kilku lat nie mam obowiazku rozliczania sie z US. Gdzie teraz powinnam zaplacic podatek od wynajmu?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Właściwym Urzędem Skarbowym będzie ten, w którym się Pani dotychczas rozliczała, chyba że wcześniej zgłosiła Pani inne miejsce zamieszkania i zmieniła tym samym właściwość miejscową. Fakt stałego pobytu za granicą mógłby powodować rozliczenia w Warszawie, ale jeśli całkowicie nie „wyrejestrowała się” Pani ze swojego poprzedniego Urzędu to najlepiej dalej rozliczać się w nim w zakresie uzyskiwanych przez Panią dochodów z wynajmu.

      Reply
  44. Skallesny

    Co należy ująć w zgłoszeniu do US najmu. Jaką formę powinno mieć takie zgłoszenie.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Proszę za darmo ściągnąć wzór takiego zgłoszenia, który znajdzie Pan w tym artykule: https://wynajemca.com.pl/wzor-zgloszenie-wynajmu-urzedu/

      Reply
  45. Zbyszek

    Kupiłem mieszkanie z lokatorami. Cesją przejąłem umowę najmu u notariusza 20 czerwca ale od 1 lipca mam spisaną nową umowę z tymi samymi lokatorami (zmiana właściciela, numeru konta etc.). W ramach cesji przejąłem kaucję, a pierwszy czynsz od lokatorów dostanę do 15 lipca. Zobowiązania i należności będą z byłym właścicielem rozliczane proporcjonalnie do czasu posiadania nieruchomości. Jakie mam zobowiązania prawno skarbowe (podatkowe)?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Panie Zbyszku przede wszystkim będzie Pan musiał zgłosić wybór formy opodatkowania wynajmu do Urzędu Skarbowego do 20 sierpnia i odprowadzić należny podatek (o ile występuje). Inne opłaty skarbowe już pewnie Pan uregulował przy akcie notarialnym?

      Reply
  46. Joanna

    Witam, wynajelam mieszkanie 10 lipca br – zdecydowalam sie na rozliczenie z US poprzez zasady ogolne. Mam problem, poniewaz w tym miesiacu (za lipiec) ponosze strate (koszty przewyzszyly przychod). Co w takim wypadku zrobić? czy do 20 sierpnia musze wyslac pismo do US z informacja, ze wynajmuje mieszkanie ale ponioslam w pierwszym miesiacu strate, czy takie pismo wyslac z wyliczonym podatkiem we wrzesniu (tj. podatek za sierpien), kiedy koszty nie beda juz takie wysokie i podatek bede musiala zaplacic?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Pani Joanno powinna Pani zgłosić w Urzędzie Skarbowym do 20 sierpnia wybór formy opodatkowania dochodów z wynajmu i po prostu nie odprowadzić zaliczki za lipiec skoro pozostawała Pani na stracie. Nie musi Pani przy tym informować fiskusa, że poniosła Pani stratę. W następnych miesiącach będzie Pani już odprowadzać zaliczki, a jeśli Urząd Skarbowy zapyta skąd taka a nie inna kwota odprowadzonego podatku to wtedy przedstawi im Pani dokumenty.

      Reply
  47. Dawid

    Witam, czy wynajem 1 pokoju trzeba gdzieś zgłaszać ? Czy sama umowa między mną a najemcą wystarczy do przedstawienia na uczelni we wniosku do stypendium socjalnego ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Każdy dochód z wynajmu należy zgłosić do Urzędu Skarbowego – niezależnie czy jest to pokój czy całe mieszkanie lub dom. Jeśli chodzi o sprawy z uczelnią to najlepiej sprawdzić to w jej regulaminie, każda bowiem ma własne wymagania.

      Reply
  48. Tomek Zajda

    Witam, Kupiłem z żoną małą kawalerkę w mieście uzdrowiskowym. Od lipca wynajmuję mieszkanie krótkoterminowo przez booking i od nich dostaję faktury. pierwszą fakturę dostałem 10 lipca. Prowadzę działalność gospodarczą nie związaną z najmem. Jak mam się rozliczać z fiskusem czy jako DG czy jako osoba prywatna? Wywnioskowałem też że mam czas do 20 sierpnia aby zgłosić do US najem. Proszę o pomoc i poradę w tej sprawię.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Witam, gratuluję zakupu! Przy wynajmie krótkoterminowym, fiskus zawsze traktuje ten wynajem jako działalność gospodarcza, więc w grę będą wchodzić zasady ogólne – koniecznie proszę o tym pamiętać. Termin zgłoszenia jest jednak taki sam jak przy wynajmie w każdym innym modelu. Najprawdopodobniej będzie tu jeszcze VAT, jednak nie chciałbym zabierać głosu w tej materii bo zwyczajnie nie specjalizuje się w wynajmie na doby. Mam nadzieję, że mieszkanie będzie przynosić Państwu atrakcyjną stopę zwrotu!

      Reply
  49. Łukasz

    Witam.
    mam pytanie kupiłem mieszkanie i chciałbym je wynająć,jestem osobą prywatną żadnej działalności nie mam i czy ten fakt że mieszkanie będzie wynajmowanie muszę zgłosić do U.S.
    Jeżeli tak to jak mam to wpisać na umowie np 500 czynsz do spółdzielni a to co zostaje dla mnie to jak ?
    Pozdrawiam

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Panie Łukaszu wynajem powinien Pan zgłosić do Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po uzyskaniu pierwszego przychodu. Na umowie najlepiej jest określić czynsz najmu oraz opłaty eksploatacyjne jako np. czynsz do spółdzielni, który nie jest Pana przychodem a płatności są dokonywane na Pana konto tylko w celu kontroli prawidłowości rozliczeń. Zapisując się do newslettera otrzyma Pan umowę najmu, która jest przygotowana również pod tym kątem.

      Reply
  50. Ola

    Zmieniają mi się najemcy w lokalu i będą płacić mniej niż poprzedni. Jak mam zgłosić, że powinnam płacić mniejszy podatek (rozliczam się na ryczałcie)?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Pani Olu nie musi Pani nic robić. Podatek odprowadzamy zaliczkowo potwierdzając go roczną deklaracją. Jeśli Urząd Skarbowy będzie miał jakiekolwiek wątpliwości to skontaktuje się z Panią i w tym momencie przedstawi im Pani umowę starą i nową, z której wynikają różnice w wysokości podatku.

      Reply
  51. Asia

    wynajęłam właśnie drugi lokal. Jestem na ryczałcie, czy muszę robić kolejne zgłoszenie do US?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie Pani Asiu, już wybrała Pani bowiem formę opodatkowania przychodów z tytułu najmu, więc kolejne zgłoszenie nie jest konieczne – ten przychód też rozliczany będzie ryczałtem. Zgłoszenie będzie konieczne tylko jeśli zastosowała Pani najem okazjonalny, ale to informacja dla Urzędu Skarbowego, a nie ponowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

      Reply
  52. Franciszek

    a co jeśli umowa najmu ma datę 1 luty. Z umowy wynika że najem jest również od 1 lutego. Natomiast pierwsza płatność za najem w lipcu (łączna kwota najmu od lutego)?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Ustawa mówi o pierwszym przychodzie, więc termin zgłoszenia to 20 dzień następnego miesiąca – jeśli to lipiec, to zgłoszenie powinno zostać dokonane do 20 sierpnia.

      Reply
  53. Borysław (Post author)

    Jeśli dochód rozliczany jest na zasadach ogólnych to nie jest potrzebne dodatkowe zgłoszenie. Domyślnie bowiem każdy dochód rozliczany jest według skali. Samo ujęcie więc dochodu w rocznym rozliczeniu wystarcza, pod warunkiem terminowego odprowadzania zaliczek. Jednak w przypadku stosowania najmu okazjonalnego, lepiej o fakcie zawarcia takiej umowy poinformować US osobnym pismem.

    Reply
  54. Grzesiek

    Mam pytanie wynajmuje mieszkanie od dwóch lat , nie zgłaszałem tego faktu w US . Ale co roku w zeznaniu podatkowym wykazałem przychód z tego tytułu. Teraz kupiłem kolejne mieszkanie w celu najmu. Czy musze zgłaszać ten fakt ?

    Reply
  55. andrzej

    a co jak nie zglosze sie do 20 nastepnego miesiaca

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli US dowie się o wynajmie (choćby z „uprzejmego donosu”) to sam wyda decyzję określającą wartość podatku i zaległe odsetki, a oprócz tego grożą nam kary określone Kodeksem Karnym Skarbowym. To, czy niezgłoszony wynajem zostanie uznany tylko za wykroczenie skarbowe czy za przestępstwo zależy od wartości niezapłaconego podatku.

      Reply

Dodaj komentarz