Amortyzacja mieszkania przy wynajmie

Amortyzacja mieszkania to jedno z najskuteczniejszych narzędzi pozwalających nam obniżyć podatek od wynajmu, który musielibyśmy odprowadzić do Urzędu Skarbowego. W wielu przypadkach okazuje się, że możemy legalnie wynajmować nasze mieszkanie pomniejszając wysokość podstawy opodatkowania a tym samym zniwelować podatek zupełnie do zera. Trzeba tylko wiedzieć jak to zrobić i pamiętać o ograniczeniach, jakie narzuca nam prawo.

Co to jest amortyzacja?

Wedle definicji z Wikipedii, amortyzacja oznacza koszt związany ze stopniowym zużywaniem się środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, który nie wiąże się z wypływem środków pieniężnych. Przekładając to na język bardziej zrozumiały: amortyzacja jest tym, co przez określony okres czasu możemy traktować jako ponoszony przez nas koszt, mimo iż wcześniej jednorazowo mogliśmy wydać znacznie większą sumę pieniędzy.

Przechodząc od razu na grunt interesujących nas nieruchomości, amortyzować możemy: budynki (lub nasz w nich udział), lokale stanowiące odrębną własność oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego, które związane są z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą lub oddane w najem lub dzierżawę.

Z praktycznego punktu widzenia, amortyzacja pozwala nam rozłożyć wartość nieruchomości jako ponoszony przez nas w czasie koszt. Jednorazowe wrzucenie w nasze koszty wartości zakupu nieruchomości, za którą zapłaciliśmy 200 tysięcy złotych mogłoby nie być opłacalne. Wynika to z tego, że w jednym roku bylibyśmy na dużej fiskalnej stracie więc nie musielibyśmy odprowadzić podatku, ale w kolejnych latach mielibyśmy do zapłaty większy podatek z tytułu osiąganych przychodów z nieruchomości, bo bez kosztów wzrosłaby nasza podstawa opodatkowania.

Podstawa amortyzacji mieszkania na wynajem

Polski podatek. PIT

Przeczytaj również: Obniżenie podatku z wynajmu przy zasadach ogólnych

Warto wiedzieć, że nabycie – mimo powszechnie panującej opinii – to nie tylko zakup, ale również otrzymanie w spadku czy darowiźnie. Amortyzować możemy więc wszystkie środki trwałe (i wartości niematerialne i prawne), które nabyliśmy w dozwolonej prawem formie, w zależności od której za podstawę amortyzacji przyjąć powinniśmy:

– cenę zakupu nieruchomości, lub

– wartość rynkową nieruchomości z dnia nabycia (np. gdy zostanie ona nam darowana przez członka rodziny).

Wartość początkowa ? jak inaczej określa się podstawę amortyzacji ? może zostać powiększona o koszty jej nabycia, takie jak np. koszty notariusza, wpisu do Księgi Wieczystej, podatek od czynności cywilnoprawnych czy koszty rzeczoznawcy, jeśli byliśmy zmuszeni je ponieść. Co istotne, jeśli zakupiliśmy mieszkanie w kredycie, to koszty odsetek od kredytu od momentu nabycia do momentu faktycznego przejęcia władztwa nad nieruchomością również możemy zaliczyć do wartości początkowej, od której naliczać będziemy amortyzację.

podstawa amortyzacjiPamiętajmy, że nie amortyzujemy nigdy gruntu, na którym położona jest nieruchomość. Dlaczego? Bo ziemia nie traci na wartości, a wręcz przeciwnie. Zużywa się natomiast sam budynek i jego elementy. Jeśli więc w akcie notarialnym nie ma wyszczególnionej wartości gruntu, musimy go obliczyć samodzielnie lub z pomocą rzeczoznawcy. Dokonując tej czynności powinniśmy znać wartość naszego współudziału w gruncie, którą znajdziemy w akcie lub Księdze Wieczystej.

Przykład:

Bartek zakupił mieszkanie w bloku za 200 tysięcy złotych. Wartość gruntu, na którym stoi blok, a którego jednocześnie stał się współwłaścicielem wynosi 20 tysięcy. Zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 4.000 zł, pokrył koszty notariusza oraz wypisów: 1.400 zł oraz opłacił w sądzie koszty utworzenia Księgi Wieczystej w wysokości 260 zł. Za wartość początkową przyjmujemy więc 185.660 zł.

Stawka amortyzacji

Gdy znamy już podstawę, możemy przejść do ustalenia właściwej rocznej stawki amortyzacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami mamy:

1,5% – stawka podstawowa, stosowana dla budynków i lokali mieszkalnych.

2,5% – stawka stosowana przy wartościach niematerialnych i prawnych jakimi są m.in. własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowe oraz przy budynkach i lokalach niemieszkalnych.

4,5% – stawka dla wynajmowanych garaży podziemnych.

Indywidualna stawka amortyzacji ? wynosi maksymalnie 10% wartości początkowej, a jej wysokość określamy my sami. Możliwa jest do zastosowania tylko w przypadku, gdy nieruchomość przed nabyciem była użytkowana przez co najmniej 60 miesięcy (i jesteśmy w stanie to udowodnić) lub nakłady na nią przekroczyły 30% jej wartości. Co ważne: raz wybranej indywidualnej stawki nie będziemy mogli już później zmienić, warto więc dobrze to policzyć.

Przykład:

Bartek posiada odrębną własność zakupionego lokalu. Podstawa amortyzacji wynosi 185.660 zł. Przy zastosowaniu podstawowej stawki w wysokości 1,5% rocznie, jego koszty którymi może pomniejszyć podstawę opodatkowania rozliczając się z Urzędem Skarbowym na zasadach ogólnych przedstawiać się będą następująco:

1,5

A co w przypadku, gdyby zakupione przez Bartka mieszkanie było użytkowane wcześniej przez co najmniej 60 miesięcy i zastosowalibyśmy indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 10%?

10

Na pierwszy rzut oka widać, że bardziej opłaca się zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, ale? musimy pamiętać, że im wyższą stawkę zastosujemy, tym szybciej zamortyzujemy mieszkanie. W przypadku stawki podstawowej możemy w kolumnie kosztów ujmować wartość amortyzacji przez trochę ponad 66 lat. Maksymalna indywidualna stawka natomiast pozwoli nam obniżać podstawę opodatkowania tylko przez 10 lat, podczas gdy legalny wynajem bez odprowadzenia podatku przez 25 lat zapewniłaby nam już stawka 4%. Wybór tej jednej optymalnej w naszym konkretnym wypadku powinien być zawsze poprzedzony dokładnymi wyliczeniami uwzględniającymi inne koszty związane z nieruchomością, takie jak np. koszty odsetek, napraw, podatków lokalnych czy ubezpieczeń.

Słowo na koniec

Amortyzując nieruchomość ? czyli rozkładając jej wartość w czasie ? uzyskujemy możliwość obniżenia podstawy opodatkowania przychodów z wynajmu, a co za tym idzie samego podatku. Amortyzować mogą jednak tylko osoby rozliczające się na zasadach ogólnych (wedle skali) lub podatkiem liniowym (o ile wprowadziły nieruchomość w środki trwałe przedsiębiorstwa). Przepisy wymagają od nas  abyśmy prowadzili przy tym ewidencję środków trwałych by udokumentować wartości odpisów w czasie, np. podczas kontroli z Urzędu Skarbowego. Pierwszego odpisu amortyzacyjnego dokonać możemy w następnym miesiącu, po którym wprowadziliśmy nieruchomość do ewidencji.

Jeśli nie czujemy się na siłach by prawidłowo amortyzować nasze mieszkanie możemy skorzystać z usług firmy Gestor Home ? agencji nieruchomości wyspecjalizowanej w zarządzaniu najmem lub poprosić o pomoc Grzegorza Grabowskiego prowadzącego biuro rachunkowe Wynajmistrz.pl ? wedle mojej wiedzy najlepszego specjalistę od rozliczania przychodów z nieruchomości.copyscape-seal-blue-120x100

Borysław Pasierbski

wynajemca logo bez krawedzi

 

 

 

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (6 głosów, średnia: 4,17 / 5)
Loading...

Przeczytaj również

49 Comments

  1. jozef

    Czy w obliczeniach nie ma błędu?
    Koszty uboczne zakupu (notariusz, PCC, …. ) powinny być chyba rozliczone w proporcji do udziału w wartości całkowitej czyli w tym przypadku: 90% kosztów do ceny mieszkania bez gruntu, i 10% do ceny gruntu i tych 10% kosztów ubocznych nie możemy amortyzować.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Ciekawe spostrzeżenie. Nie wydaje mi się by należało to jeszcze dzielić, ale zorientuję się.

      Reply
  2. Monika Rutowicz

    Witam.
    Jak ustalić wartość początkową mieszkania, gdy zakup był 2006 roku w 1/2 części (akt notarialny), następnie w 2013 odkupiłam 2 połowę (akt). Czy przyjąć kwoty zakupu z tych 2 aktów notarialnych? I jeśli mieszkanie sama użytkowałam powyżej 60 mcy to czy wynajmując od 2017 mogę przyjąć 10% indywidualnej stawki?

    Z góry dziękuję.

    Pozdrawiam Monika.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      To pytanie do rzeczoznawcy. On będzie wiedział jak podejść do wyliczenia wartości początkowej takiej nieruchomości. Jeśli chcesz zastosować indywidualną stawkę amortyzacji to mieszkanie powinno być użytkowane przez co najmniej 60 miesięcy przed nabyciem – wyklucza to użytkowanie przez Ciebie.

      Reply
  3. Majka

    w 2017 roku wynajełam mieszkanie 1 umowa od stycznia druga od sierpnia. czy moge amortyzowac mieszkanie od sierpnia? czy musze zacząć od początku roku? i chcialam sie dowiedziec jak obliczyc kwotę podatku od amortyzowanego mieszkania.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Amortyzować nieruchomość możesz zacząć od następnego miesiąca po wprowadzeniu jej do ewidencji środków trwałych. Od września by obliczyć podstawę amortyzacji niezbędna jest do tego wycena gruntu przez rzeczoznawcę. Dopiero po prawidłowych oszacowaniu wartości początkowej możesz zacząć dokonywać odpisów amortyzacyjnych od następnego miesiąca. Podatek oblicza się poprzez przyjęcie przychodu i pomniejszenie go o wszystkie koszty (wraz z odpisem amortyzacyjnym) a następnie zastosowanie odpowiedniej stawki podatku: 18% albo 32%, a w przypadku firm rozliczających się podatkiem liniowym wchodzi w grę również stawka 19%.

      Reply
  4. Bozena

    Chcialam zaczac stosowac amortyzacje w tym roku podatkowym (wpisac lokal do ewidencji), czy moge zastosowac indywidualna stawke amortyzacyjna np 2.5% dla mieszkania kupionego od dewelopera (stan deweloperski) w 2007 roku? czy musze uproszczona 1.5% poniewaz mieszkanie nie bylo wczesniej uzywane (przez te 60 miesiecy)? Mieszkanie bylo wynajmowane od 06/03/2008 ale wczesniej nie stosowalam amortyzacji, rozliczan sie na zasadach ogolnych. Z gory dziekuje za odp

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Indywidualna stawka amortyzacji jest dostępna wyłącznie dla nieruchomości, które przed nabyciem (np. zakupem) były użytkowane przez co najmniej 60 miesięcy albo w ulepszenie takiej nieruchomości przeznaczyło się co najmniej 30% wartości jej nabycia. Mieszkania zakupione od dewelopera nie będą raczej spełniać żadnego z tych warunków, więc pozostaje Ci podstawowa stawka amortyzacji dla lokali mieszkalnych własnościowych w wysokości 1,5% rocznie.

      Reply
  5. Ania

    Witam, a co w sytuacji, gdy wynajmowałam swoje mieszkanie przez okres dwóch lat, odliczałam odpisy amortyzacyjne w wysokości 10%, gdyż zamieszkiwałam je wcześniej ponad 5 lat, zamieszkałam tam ponownie na okres niespełna 3 lat i teraz ponownie chcę je wynająć. Czy okres zamieszkiwania przeze mnie zostaje zaliczony do 10 letniego okresu amortyzacji tego mieszkania? Czy też amortyzuję je od czasu ponownego wynajmu i mogę to robić przez kolejne 8 lat?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Co do zasady nie ma możliwości zaprzestania amortyzacji środka trwałego, chyba że zawiesza się prowadzoną działalność lub się jej zaprzestaje. Myślę, że fakt zaprzestania wynajmu możnaby podpiąć pod ten element, jednak warto skonsultować to z księgowym. Ustawa daje możliwość zmiany stawki amortyzacji i obniżenia jej nawet do 0%, czyli de facto zaprzestania dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ale jeśli stosujesz indywidualną stawkę amortyzacji to zgodnie z prawem nie możesz jej zmienić. Powinnaś się przy tym upewnić, czy w ogóle miałaś prawo zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, bo nie liczy się to, że przed wynajmem zamieszkiwałaś mieszkanie przez 5 lat, tylko czy przed nabyciem nieruchomość była użytkowana przez co najmniej 60 miesięcy.

      Reply
  6. Eugeniusz A

    Hej, moze Ci pomoze nieoficjalna odpowiedz od US ktora dostalem w podobnej sprawie:

    „Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji w przypadku lokali mieszkalnych nie może być krótszy niż 10 lat. Lokale mieszkalne uznaje się za używane jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem przez podatnika były wykorzystywane przez co najmniej 60 miesięcy. Lokal mieszkalny uważa się natomiast za ulepszony, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowily co najmniej 30% wartości początkowej.”

    Oraz:

    ” Za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie odpłatnego nabycia – cenę ich nabycia. Przepisy dopuszczają co prawda możliwość ustalenia ceny nabycia środków trwałych na podstawie wyceny, ale skoro cena nabycia jest Panu znana, to cena ta powinna stanowić podstawę do ustalenia wartości początkowej lokau mieszkalnego. Wartość początkowa lokalu mieszkalnego powinna zostać podwyższona o poczynione na lokal nakłady, które powinny być odpowiednio udokumentowane. Prawo wieczystego użytkowania gruntu nie podlega amortytzacji i wartość tego prawa przypadająca na lokal mieszkalny powinna zostać wyłączona z wartości początkowej lokalu.”

    Podstawa prawna: art. 22a ust. 1 pkt 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i 3, art.22c pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200)

    Reply
  7. ala

    Kupiłam mieszkanie do remontu 15 lat temu za 70 tys zł i mieszkałam w nim, teraz bedę go wynajmować, od jakiej kwoty mam liczyć amortyzację, od 70 tys zł cena zakupu, w 2010 wspólnota brała kredyt z banku na remonty wycena wtedy była na 140 tys zł, teraz miasto do wyceny podatku od nieruchomości podniosło wycenę do 170 tys, a wartość rynkowa jest ok 240 tys. Proszę o informację którą wycenę przyjąć do amortyzacji.

    Reply
  8. Konrad

    Witam, mam pytania odnośnie potencjalnej sprzedaży takiego amortyzowanego mieszkania? Tzn. przy prowadzeniu działalności gospodarczej (jednoosobowej) jeśli mieszkanie, które amortyzujemy (powiedzmy dla uproszczenie stawką 10 % przez 10 lat, tj. mieszkanie jest w całości zamortyzowane) to jak rozumiem przy sprzedaży należy zapłacić podatek w wysokości 19 % od ceny sprzedaży?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli nieruchomość została wprowadzona w środki trwałe przedsiębiorstwa to będziesz musiał zapłacić podatek od dochodu związanego ze sprzedażą. Nie ma przy tym znaczenia, czy mieszkanie było amortyzowane czy też nie.

      Reply
  9. Bozena

    Wraz z mezem jestesmy wlascicielami 3 kawalerek ktore kupilismy w roku 2007 na kredyt od dewelopera i wszystkie sa wynajmowane. Do tej pory rozliczalismy podatek na zasadach ogolnych (bez odliczania amortyzacji gdyz nie wiedzielismy o tej opcji) czy mozemy teraz zaczac odliczac amortyzacje jesli tak to co musimy zrobic?
    Jak/gdzie sie zglasza/wprowadza nieruchomość w środki trwałe ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli wcześniej nie amortyzowaliście nieruchomości to naturalnie możecie to zrobić. Niezbędna jest niestety do tego (od września 2017 r.) wycena gruntu przez rzeczoznawcę, która określi wartość gruntu, o którą będziecie musieli obniżyć wartość nabycia dla przyjęcia wartości początkowej środka trwałego. Wprowadzenie do ewidencji to założenie odpowiedniej kartoteki (np. w excelu), która będzie zawierała wszystkie odpisy amortyzacyjne i przedstawi potencjalnie urzędnikowi z US dlaczego odliczacie je w takiej a nie innej wysokości i w jakim czasie. Amortyzować nieruchomość będziecie mogli zacząć od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadziliście je w ewidencję środków trwałych.

      Reply
  10. Paulina

    Witam, nabyłam mieszkanie i wraz z nim użytkowanie wieczyste gruntu. Corocznie płacę podatek od użytkowania wieczystego gruntu obliczany przez miasto i wynosi on 1% wartości gruntu. Czy podatek w roku zakupu może być podstawą do wyliczenia wartości gruntu?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Niestety nie. Obecnie wycenić grunt może tylko rzeczoznawca.

      Reply
  11. Eugeniusz A

    Czesc
    Mechanizm jest dla mnie jasny I dobrze opisany za co dziekuje, mam jednak trzy pytania:

    – Jak udowadniamy fiskusowi nasze obliczenia? Czy przy najmie prywatnym wg skali nalezy prowadzic ewidencje srodka trwalego? Sa dostepne jakies formy ktore fiskus akceptuje?

    – Jesli kupilem mieszkanie (uzywane) 4 lata temu i do tej pory w nim mieszkalem, a wynajmowac zaczynam po teraz, to czy do wartosci mieszkania moge wliczyc poniesione przez te cztery lata odsetki?

    – Czy koszty remontow ktore odliczam od podstawy opodatkowania musza byc poniesione w czasie trwania wynajmu? Jesli remont sluzyl przygotowaniu mieszkania do wynajmu moge odliczyc jego koszty poniesione przed rozpoczeciem wynajmu?

    Z gory dziekuje za odpowiedz

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Jeśli amortyzujesz nieruchomość to powinieneś prowadzić ewidencję środka trwałego – możesz to robić chociażby w excelu z wyszczególnionymi w poszczególnych miesiącach wartościami odpisów amortyzacyjnych. Powinieneś tam również zawrzeć podstawę amortyzacji, czyli wartość początkową środka trwałego, stawkę jaką amortyzujesz nieruchomość oraz wskazywać wartość pozostałą do amortyzacji. Fiskus nie przewiduje dla tego wedle mojej wiedzy żadnej specjalnej formy. Ważne by była ona czytelna, zrozumiała i trwała.
      Raczej unikałbym wnoszenia w podstawę amortyzacji odsetek z czasu, gdy w mieszkaniu sam mieszkałeś – mieszkanie nie było wtedy przeznaczone na cel wynajmu a na potrzeby własne, odsetki więc nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu. Inaczej ma się sytuacja gdy zakupujesz mieszkanie na wynajem i jeszcze przed odbiorem go płacisz odsetki od kredytu.
      Natomiast jeśli chodzi o remont, jeśli jesteś w stanie wykazać że te koszty służyły przygotowaniu mieszkania pod wynajem i masz na to faktury imienne to powinieneś mieć możliwość wprowadzenia ich w koszty.

      Reply
  12. Rafał

    Witam, mam pytanie w sprawie odpisów amortyzacyjnych. Przypuśćmy, że amortyzuje mieszkanie stawką przyśpieszoną 10% i miesięcznie – dla uproszczenia – odpis amortyzacyjny wynosi 1000 zł. Natomiast z działalności za miesiąc X mam do zapłaty 2000 zł podatku dochodowego (KPiR, podatek liniowy 19%). Czy zatem dzięki odpisowi amortyzacyjnemu mój podatek dochodowy do zapłaty wyniesie: [A] 1000 zł (2000 – 1000 z odpisu) czy [B] 1810 zł ((2000 zł – (1000 x 19%)). Z góry dziękuje za informację.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      najważniejsze pytanie: czy nieruchomość masz wprowadzoną w środki trwałe przedsiębiorstwa?

      Reply
  13. Małgorzata

    Witam
    W 2006 roku nabyłam od gminy mieszkanie, które do tej pory zamieszkiwałam. Teraz zamierzam je wynajmować i amortyzować, Czy za wartość początkową mam przyjąć kwotę podaną w akcie notarialnym, który zawarłam przy wykupie mieszkania, czy wartość rynkową na dzień dzisiejszy. Jeżeli to drugie to, czy mogę przyjąć wartość meta kw. z ogłoszeń biur nieruchomości (oczywiście dla lokali w mojej okolicy) czy musi być to wartość określona przez rzeczoznawcę?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Za wartość początkową do amortyzacji należy przyjąć cenę z dnia nabycia wskazaną w akcie notarialnym pomniejszoną o wartość gruntu. Do obliczenia wartości gruntu od 1 września 2017 r. niezbędny jest niestety rzeczoznawca.

      Reply
    2. Borysław (Post author)

      należy przyjąć wartość z aktu notarialnego pomniejszoną o wartość gruntu.

      Reply
  14. Basia

    Zastanawiam się, w jaki sposób interpretować to, że musimy móc udowodnić fakt wykorzystywania mieszkania przez 60 miesięcy? Posiadam od 2 miesięcy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zastanawiam się nad przekształceniem go we własność żeby móc zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, ale..
    Wiem , że poprzedni właściciel wynajmował mieszkanie przez kilka lat. nie wiem natomiast czy rozliczał od tego podatki a zapytać głupio. Na pewno nie chciałabym nikomu zrobić nieprzyjemności. Czy US w jakikolwiek sposób kontrolują te kwestie? Czy jeżeli np. były właściciel powiedziałby, że powiedzmy w mieszkaniu mieszkał jego syn (ale nie był tam zameldowany) to to wystarczy?
    Pozdrawiam, Basia

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Basiu, najciekawsze jest właśnie to, że to my musimy udowodnić fakt użytkowania mieszkania, a nie na odwrót.
      Jeśli chodzi o sposoby wykazania takiego faktu to można powołać się na rachunki, zużycie wody w spółdzielni i inne – jakiekolwiek – ślady, że „coś” się w tym mieszkaniu działo. Meldunek jest jednym z takich dowodów, ale równie dobrze możemy użyć kartoteki lokalu, którą udostępni Ci spółdzielnia.

      Reply
  15. Michał

    Rozumiem, ze do mieszkania przypisane jest uzytkowanie wieczyste gruntu, owy problem z wyliczeniem wartosci gruntu odpada ?

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Nie, nie odpada. Grunt niezależnie od formy władztwa nad nim (własność lub użytkowanie wieczyste) odlicza się od wartości początkowej.

      Reply
  16. Eryk

    Cześć. Jak została wyliczona wartość gruntu? Rozumiem, że w akcie znajdę mój udział w nieruchomości i na jego podstawie wyliczę jaki procent działki jest „mój”. Gdzie natomiast znaleźć wartość gruntu ? To zawsze musi być rzeczoznawca, czy można gdzieś takie średnie ceny działek znaleźć? Pozdrawiam i dziękuję

    Reply
    1. Borysław (Post author)

      Cześć, z wyliczeniem gruntu jest największy problem. Jeśli dopiero kupujemy nieruchomość warto tą wartość wyszczególnić w samym akcie notarialnym, jednak jeśli nie mamy w nim wskazanej wartości gruntu to musimy posłużyć się uśrednionymi cenami gruntu w okolicy, zastosować odpowiednie współczynniki korygujące i samodzielnie wyliczyć jego wartość. Warto przy tym pracować na danych z daty nabycia. Niestety nie da się tego opisać w komentarzu. Innym rozwiązaniem jest posłużenie się chociażby narzędziem wycenter.pl jednak tu pracujemy na danych aktualnych, a nie tych z lat ubiegłych, a poza tym nie możemy mieć 100% pewności co do wyniku. Ważne aby przyjąć wartość, którą będziemy mogli „obronić” w razie pytań fiskusa. Lepiej przyjąć nieco zawyżoną wartość gruntu, aniżeli niedoszacować ją, bo to już może skutkować pewnymi problemami. W przyszłości postaram się opisać to zagadnienie szerzej.

      Reply

Dodaj komentarz