Bezpieczny wynajem: okresowe wizytacje mieszkania

Wizytacja mieszkania ma służyć przede wszystkim sprawdzeniu, czy nasza nieruchomość utrzymywana jest we właściwym stanie, a sami najemcy korzystają z niej w sposób, w jaki określiliśmy w umowie najmu. W praktyce albo odbywa się ona każdego miesiąca albo wcale. Oba rozwiązania dalekie są jednak od doskonałości i zapewnienia nam najlepszych pożytków z najmu.

Ze skrajności w skrajność

Czynnikiem, który z reguły determinuje jak często wizytujemy nasze mieszkanie jest sposób pobierania czynszu. Osoby, które rozliczają się z najemcami w gotówce odwiedzają wynajmowaną nieruchomość każdego miesiąca - w końcu po to wynajmujemy, aby otrzymywać za to pieniądze. Naturalnym jest więc dla nas, że skoro nadchodzi termin zapłaty pukamy do drzwi najemcy. Zdarza się również, że wynajmujący potrafi zaglądać do mieszkania częściej, jeśli zostawił w nim sobie pomieszczenie, w którym przechowuje jeszcze własne rzeczy.

Jeśli jednak czynsz przekazywany jest nam w formie przelewu na rachunek bankowy, często zapominamy o potrzebie wizyty w mieszkaniu. Szczególnie dzisiaj, kiedy każdy z nas ma dużo ważniejsze sprawy na głowie, aniżeli mniejsza lub większa wycieczka i spotkanie z lokatorem. Ślepo wierzymy, że wszystko odbywa się tak jak byśmy tego chcieli i nie mamy potrzeby weryfikować tego stanu.

Cel wizyty

Większość z wynajmujących niestety nie jest świadoma (albo zapomina), że okresowe wizyty w mieszkaniu mają zabezpieczyć jego najlepszy interes. Nie chodzi wyłącznie o to aby odebrać pieniądze za czynsz najmu. To dzięki nim mamy możliwość sprawdzenia czy wszystko jest w porządku: czy w łazience nie pojawiła się pleśń? czy mieszka tam dwóch studentów tak jak się umówiliśmy, czy jest jakiś niespodziewany gość? czy lokatorzy faktycznie wykorzystują nieruchomość na cele mieszkaniowe czy jakieś inne?

Ponadto, nasza okresowa obecność w mieszkaniu sygnalizuje samemu najemcy, że dbamy o to co przekazaliśmy mu do używania. Dzięki temu sam lokator inaczej podchodzi do obowiązku utrzymania przedmiotu najmu w należytym stanie. Efekt psychologiczny jest mniej więcej taki: skoro właściciel dba, to będzie chciał abym i ja to robił i z pewnością mnie z tego rozliczy. Odpowiednio dawkowane wizyty mogą więc mieć bardzo dobry wpływ nie tylko na stan techniczny i sanitarny mieszkania, ale również poziom odpowiedzialności samego najemcy.

Częstotliwość

To jak często odwiedzamy naszych najemców ma ogromne znaczenie dla ich komfortu. Rzadko który cieszy się na kolejne spotkanie z właścicielem mieszkania i wcale nie wynika to z jakiejś osobistej niechęci. Po prostu jeśli płacą na czas to chcą mieć spokój, a każda wizytacja kojarzy się z kontrolą i zniechęca do długoterminowej współpracy. Stąd warto znaleźć złoty środek, który pozwoli nam odpowiednio zadbać o mieszkanie i pokazać to najemcy, a jednocześnie nie utrudniać mu spokojnego wynajmu.

Powinniśmy sobie jasno powiedzieć: wizyta raz w miesiącu to dużo. Zdecydowanie odradzam pojawiać się w mieszkaniu jeszcze częściej. Niezależnie od poziomu cierpliwości naszych najemców, zostawi to za sobą niesmak, który prędzej czy później może zadecydować o zakończeniu najmu. Z drugiej strony wizyta raz na pół roku niewiele nam da - jeśli pojawił się grzyb w brodziku to w tym czasie zdążył się on rozwinąć do tego stopnia, że jego usunięcie będzie wymagać trochę pracy i pieniędzy (nawet jeśli mają to być pieniądze najemcy).

Jeśli będziemy dokonywać takich okresowych wizytacji mieszkania raz na kilka miesięcy, z większym prawdopodobieństwem zauważymy ewentualne usterki i dużo łatwiej będzie nam im przeciwdziałać lub zapobiec ich rozwojowi. Możemy zawczasu zwrócić najemcy uwagę na pewne elementy i zobowiązać go do jego usunięcia. Jeśli będzie ich świadomy, to nie powinien zgłaszać obiekcji po potrąceniu odpowiedniej kwoty z wpłaconej przez niego kaucji, aby wskazane mankamenty zlikwidować. Czy lepiej to robić co 2 czy 3 miesiące zależy głównie od przebiegu naszej współpracy z najemcą i stopnia zaufania jakim go darzymy.

Bardzo ważne jest przy tym, aby każdą wizytę wcześniej zaplanować i uzgodnić z najemcą. Nie stawiajmy go w sytuacji, w której dzwonimy 5 minut wcześniej oznajmiając, że jesteśmy w okolicy i "chcielibyśmy wpaść". Nie każdy moment będzie przecież wygodny dla najemcy - może mieć gości albo gonią go terminy w pracy i nie ma czasu zajmować się w tym momencie czymś innym. Jeśli jednak umówimy się z nim kilka dni wcześniej to on sam inaczej podejdzie do naszej wizyty: wykaże większe zrozumienie i zarezerwuje sobie odpowiednią ilość czasu.

Niezależnie od tego jak podchodzimy do wynajmu mieszkania, powinniśmy pamiętać, że cykliczne wizyty są najlepszą profilaktyką przeciw ewentualnym szkodom i mogą nam zaoszczędzić nie tylko pieniędzy, ale i czasu, gdybyśmy mieli czegoś nie wychwycić przy odbiorze mieszkania po zakończonym najmie. Przy wszystkim jednak warto zachować zdrowy rozsądek. Najemca też człowiek - szanujmy jego potrzebę spokojnego wynajmu i nie bądźmy zbytnio uciążliwi.

Oceń ten artykuł:
4.6/5 27 głosów
Borysław Pasierbski
Prawnik z wykształcenia, przedsiębiorca i aktywny inwestor na rynku nieruchomości. Kompleksowo zajmuję się obsługą najmu nieruchomości. Staram się pomagać wszystkim wyNajemcom tak, aby zmaksymalizować ich pasywne zyski i redukować ryzyko związane z wynajmem. Nieruchomości są moją pasją, w której stale dążę do samorozwoju i przekazuję swoją wiedzę innym, aby efektywnie zarządzać najmem mieszkań i nie tylko.

Polecane produkty w sklepie

Sposoby na okres martwy na rynku najmu
Wizytacja mieszkania ma służyć przede wszystkim sprawdzeniu, czy nasza nieruchomość utrzymywana jest we właściwym stanie, a sami najemcy korzystają z niej w sposób, w jaki określiliśmy w umowie najmu. W...
Czytaj więcej
Jak najlepiej zabezpieczyć wynajem mieszkania
Wizytacja mieszkania ma służyć przede wszystkim sprawdzeniu, czy nasza nieruchomość utrzymywana jest we właściwym stanie, a sami najemcy korzystają z niej w sposób, w jaki określiliśmy w umowie najmu. W...
Czytaj więcej
Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania przy umowie najmu
Jak w razie szkód w mieszkaniu udowodnić, że Najemca ponosi za nie winę i oszczędzić sobie kosztów związanych z przywróceniem stanu poprzedniego? Po to właśnie jest szczegółowy protokół zdawczo-odbiorczy.
Czytaj więcej

Może też Cię zainteresują:

Skarga do Rzecznika Praw Obywatelskich
Ustawa o ochronie praw lokatorów od lat stawia w gorszej pozycji właściciela mieszkania. Zadziwiające, że obowiązująca od 2001 roku ustawa o ochronie praw lokatorów nie zmobilizowała nikogo do zbadania zgodności...
Czytaj więcej
Skarga
Wizytacja mieszkania ma służyć przede wszystkim sprawdzeniu, czy nasza nieruchomość utrzymywana jest we właściwym stanie, a sami najemcy korzystają z niej w sposób, w jaki określiliśmy w umowie najmu. W...
Czytaj więcej
Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich na skargę dotyczącą ochrony praw lokatorów
Wizytacja mieszkania ma służyć przede wszystkim sprawdzeniu, czy nasza nieruchomość utrzymywana jest we właściwym stanie, a sami najemcy korzystają z niej w sposób, w jaki określiliśmy w umowie najmu. W...
Czytaj więcej
GEHOS sp. z o.o.
ul. Szafera 84/3
71-245 Szczecin
NIP 9552395797
Copyrights 2023 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i marketing: