Koniec najmu wciąż dla wielu osób powoduje niepewność jak zachować się względem fiskusa. Czy Urząd Skarbowy wymaga złożenia oświadczenia o zakończeniu najmu? Czy taka informacja powinna zostać przekazana na urzędowym wzorze? A może nie powinniśmy robić w tej sytuacji zupełnie nic? Dowiedz się czy i jak Urząd Skarbowy powinien dowiedzieć, że o zaprzestaniu dalszego wynajmu mieszkania.
Pewnie niczym zaskakującym nie będzie stwierdzenie, że wynajem mieszkania – podobnie jak każde inne źródło dochodu – podlega obowiązkowemu opodatkowaniu. W zależności od tego, czy wynajmujemy mieszkanie prywatnie, czy też w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jesteśmy zobowiązani do rozliczania pożytków czerpanych z wynajmu nieruchomości. Wynajmując prywatnie, już w ciągu pierwszego miesiąca od uzyskania pierwszego przychodu będziemy musieli wybrać: czy rozliczamy się zasadami ogólnymi, czy ryczałtem?
Decydując się na zasady ogólne wystarczy co miesięczne odprowadzanie zaliczek na podatek (od ile wystąpił) oraz złożenie rocznej deklaracji podatkowej uwzględniającej dochody z wynajmu. Wybierając ryczałt będziemy musieli poinformować Urząd Skarbowy o tym fakcie, w przeciwnym wypadku domyślnie bowiem będziemy musieli opodatkować nasz dochód wedle skali podatkowej. Od 1 stycznia 2019 roku jest to o tyle ułatwione, że pisemne oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zostały zastąpione odpowiednio oznaczonym przelewem do US. Wystarczy zatem wybrać właściwy dla nas Urząd, wskazać nasz PESEL, symbol formularza i okres, za który odprowadzana jest zaliczka.
Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania przychodów/dochodów z wynajmu (przy zasadach ogólnych podstawą opodatkowania jest dochód, przy ryczałcie zaś przychód) powinno zostać dokonane przez podatnika do 20-ego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym uzyskał on pierwszy przychód. Jeśli więc nasz wynajem zaczął się 1 sierpnia i w tym też dniu otrzymaliśmy płatność pierwszego czynszu, to dokonać wyboru możemy do 20 września.
Ten termin pokrywa się z ostateczną datą do odprowadzenia zaliczki na podatek za miesiąc poprzedni, niezależnie czy rozliczamy się zasadami ogólnymi czy ryczałtem (pamiętajmy jednak, że przy ryczałcie osoby fizyczne mogą odprowadzać zaliczki również raz na kwartał). Tym samym ustawodawca ograniczył nieco wcześniej stosowaną papierologię, ułatwiając Wynajmującym spełnienie ich fiskalnych obowiązków względem państwa.
Co jednak w sytuacji, gdy kończymy wynajem? Tak naprawdę, ustawa nie nakłada na nas jednego wzorca zachowań, a my sami powinniśmy postąpić różnie w zależności od tego, w jaki sposób dotychczas rozliczaliśmy się z fiskusem, kiedy zaprzestajemy wynajmu oraz jakie są nasze dalsze plany co do mieszkania.
Niezależnie od wybranej przez nas formy opodatkowania pożytków z wynajmu - jeśli planujemy dalej czerpać korzyści z tego źródła dochodu - w przypadku zakończenia umowy najmu nie musimy robić nic. Nawet jeśli naszą umowę zawarliśmy w formie umowy najmu okazjonalnego, nie ciąży na nas żaden obowiązek zgłoszenia do Urzędu Skarbowego faktu zakończenia umowy najmu.
W tej sytuacji zaprzestajemy odprowadzania zaliczek na podatek do momentu, gdy nie wynajmiemy mieszkania i nie będziemy czerpali korzyści finansowych z tego tytułu.
Jeśli kończymy wynajem mieszkania i nie mamy zamiaru więcej go wynajmować – zaprzestajemy tym samym czerpania dochodów ze źródła jakim jest wynajem – a jednocześnie rozliczaliśmy się z fiskusem na zasadach ogólnych to w Urzędzie Skarbowym nie musimy składać jakichkolwiek oświadczeń z tym związanych. Jedynym naszym obowiązkiem jest uwzględnić nasz dochód z wynajmu mieszkania w rocznej deklaracji podatkowej.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku zakończenia wynajmu i jednoczesnym rozliczaniu się z Urzędem Skarbowym w formie ryczałtu. Jeśli planujemy nadal wynajmować mieszkanie w przyszłości, to nie musimy nic robić. Jeśli nasza nieruchomość nie generuje nam przychodu w czasie pustostanu, to nie odprowadzamy zaliczek na podatek – nie jest on bowiem należny, jeśli sami nie czerpiemy pożytku z mieszkania.
Gdyby się okazało, że nasze mieszkanie nie ma Najemcy przez cały rok kalendarzowy to do 31 stycznia najlepiej złożyć deklarację zerową, wykazującą brak przychodu z tego tytułu. Natomiast gdy już rozpoczniemy nowy wynajem i ponownie zaczniemy czerpać pożytki z nieruchomości, zobowiązani jesteśmy do terminowego odprowadzania zaliczek, tak jak czyniliśmy to poprzednio.
W przypadku zaś, gdybyśmy rozliczając się ryczałtem chcieli całkowicie zaprzestać wynajmu i uprzedzić fiskusa by ten nie wzywał nas do złożenia PIT-28, najlepiej będzie złożyć oświadczenie o rezygnacji ze zryczałtowanego opodatkowania przychodów z tego tytułu.
Sam ustawodawca nie przewiduje jednego urzędowego wzoru do złożenia takiego oświadczenia. Możemy się jednak posłużyć wzorem, który zamieszczony został na stronie zachodniopomorskiej KAS.
Edytowalny wzór oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu znajdziesz w tym miejscu:
Koniec wynajmu będzie dla nas niósł różne zobowiązania w stosunku do Urzędu Skarbowego w zależności od tego jakie są nasze dalsze plany co do przychodów z wynajmu nieruchomości i sposobu dotychczasowego ich rozliczania. W wielu przypadkach nie będziemy musieli robić nic, poza złożeniem rocznej deklaracji podatkowej, jeśli jednak chcemy całkowicie zaprzestać wynajmu mieszkania i tym samym zrezygnować z ryczałtu jako formy opodatkowania takich przychodów warto poinformować o tym Urząd Skarbowy, by ten za jakiś czas nie wezwał nas do złożenia zaległych deklaracji.
A Ty jakie masz doświadczenia z zakończeniem najmu? Podziel się z nami w komentarzu!
*wzór oświadczenia został przygotowany na podstawie druku jednego z Urzędów Skarbowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w 2019 roku. Pamiętaj, by zweryfikować aktualność formularza przed jego zgłoszeniem – korzystając z udostępnionych wyżej wzorów Borysław Pasierbski nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek uchybienia wynikające z różnic pomiędzy przedstawionymi plikami a aktualnymi oczekiwaniami Urzędów Skarbowych
Zestaw dokumentów przygotowanych do efektywnego wynajmu mieszkania na pokoje. Umowy przeznaczone przede wszystkim dla osób, które chcą zmaksymalizować swoje zyski z wynajmu, nie zapominając przy tym o bezpieczeństwie i właściwych zapisach umownych. Wystarczy, że pobierzesz gotowy wzór, uzupełnisz swoimi danymi oraz informacjami o najemcy. Korzystając z gotowego wzoru, nie zapomnisz o żadnych istotnych aspektach wpływających na bezpieczeństwo podpisywanej umowy najmu na pokoje.
Zapewnij sobie spokój, szybszą eksmisję, narzędzia do egzekwowania obowiązków najemcy i terminową płatność czynszu! Ponad 100 postanowień umownych, wszystkie załączniki i oświadczenia. Wszystko znajdziesz w gotowej umowie najmu okazjonalnego. Zamów wzór dokumentu i podpisz korzystną umowę z najemcą, która zagwarantuje Ci maksimum swobody działania oraz bezpieczeństwo.
Czego nie robić przed i w trakcie wynajmowania mieszkania? Jak nie stracić na wynajmie nieruchomości? Uniknij 10 najczęstszych błędów, które popełniają właściciele mieszkań. Ciesz się stabilnym i pewnym dochodem z wynajmu. Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz w najnowszej książce. Zapraszam do lektury!